Τα άρθρα μας

Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα: Πραγματικότητα, Προκλήσεις και Προοπτικές

Τρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Uncategorized

Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα: Πραγματικότητα, Προκλήσεις και Προοπτικές

Τρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Προκλήσεις & Λύσεις

Τρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Η τρωτοβάθμια εκπαίδευση αποτελεί έναν ιδιαίτερο και κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα της μαθησιακής διαδικασίας. Πρόκειται για έναν όρο που χρησιμοποιείται για να περιγράψει εκείνες τις δομές εκπαίδευσης που φιλοξενούν μαθητές με υψηλό βαθμό εκπαιδευτικής ευαλωτότητας. Δεν πρόκειται για ένα επίσημα θεσμοθετημένο επίπεδο, όπως η πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά για έναν όρο που αναδύεται από την ανάγκη να περιγράψουμε την εκπαιδευτική καθημερινότητα παιδιών που δεν μπορούν να ενταχθούν ομαλά στο παραδοσιακό εκπαιδευτικό σύστημα λόγω κοινωνικών, οικογενειακών, πολιτισμικών, ψυχολογικών ή αναπτυξιακών δυσκολιών.

Η τρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι, λοιπόν, ένα επίπεδο εκπαίδευσης με τη γραφειοκρατική ή διοικητική έννοια του όρου, αλλά ένας συμβολικός όρος που εκφράζει το εκπαιδευτικό περιθώριο – το σημείο όπου το σχολείο συναντά τη δυσκολία, την αδυναμία, την αποκλειστικότητα. Παιδιά που διαμένουν σε ιδρύματα, παιδιά με αναπηρίες χωρίς επαρκή υποστηρικτικά πλαίσια, παιδιά προσφύγων και μεταναστών, παιδιά από οικογένειες που βιώνουν βαθειά φτώχεια ή κοινωνικό αποκλεισμό, είναι συχνά οι κύριοι αποδέκτες αυτού του άτυπου «επιπέδου» εκπαίδευσης.

Η εκπαιδευτική ένταξη αυτών των παιδιών αποτελεί μια βαθιά κοινωνική και πολιτική πρόκληση. Πολλές φορές, η ίδια η φύση της ευαλωτότητας αυτών των μαθητών δεν επιτρέπει την παραδοσιακή σχολική προσέγγιση. Το σχολείο, όπως έχει σχεδιαστεί, δεν είναι πάντα ευέλικτο: βασίζεται σε ένα κοινό πρόγραμμα σπουδών, σε κοινές παιδαγωγικές μεθόδους και σε ένα γενικότερο πλέγμα προσδοκιών που συχνά δεν ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες της τρωτής παιδικότητας.

Οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται με αυτά τα παιδιά χρειάζεται να διαθέτουν όχι μόνο επιστημονικές γνώσεις και διδακτική επάρκεια, αλλά και ενσυναίσθηση, ψυχική ανθεκτικότητα και συνεχή υποστήριξη. Η εκπαίδευση σε ιδρύματα, σε ειδικά σχολεία ή σε μονάδες ένταξης, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως «δευτερεύουσα». Αντιθέτως, εκεί ακριβώς αποκαλύπτεται η ποιότητα και ο ανθρωπιστικός προσανατολισμός του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Παρ’ όλα αυτά, η τρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι ακόμη αόρατη σε μεγάλο βαθμό. Δεν αναγνωρίζεται θεσμικά, δεν υπάρχει ενιαίο πλαίσιο αναφοράς, δεν καταγράφονται συστηματικά τα προβλήματα και οι ελλείψεις. Πολλές φορές εναπόκειται στην προσωπική προσπάθεια των λίγων ευαίσθητων επαγγελματιών που εργάζονται σε αντίξοες συνθήκες. Οι υποδομές είναι συχνά ανεπαρκείς, η επιμόρφωση περιορισμένη, η κοινωνική αναγνώριση σχεδόν ανύπαρκτη.

Είναι αναγκαίο να υπάρξει μια συνολική επαναπροσέγγιση της εκπαίδευσης αυτών των παιδιών. Η ένταξη δεν μπορεί να είναι απλώς μια τοποθέτηση στο γενικό σχολείο. Χρειάζονται ευέλικτα προγράμματα, διατομεακή συνεργασία (με ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτές, εργοθεραπευτές), επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, υποστηρικτικά δίκτυα, αλλαγή νοοτροπίας. Κυρίως όμως χρειάζεται να ακούσουμε αυτά τα παιδιά. Να αναγνωρίσουμε τη φωνή τους, να κατανοήσουμε τα βιώματά τους, να τους δώσουμε λόγο και ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η εκπαίδευση δεν είναι προνόμιο – είναι δικαίωμα. Και η ποιότητα μιας δημοκρατικής κοινωνίας φαίνεται όχι μόνο από τα πανεπιστήμιά της, αλλά και από το πώς φροντίζει τους πιο ευάλωτους μαθητές της. Αν η τρωτοβάθμια εκπαίδευση γίνει το θεμέλιο μιας ουσιαστικής ένταξης, τότε το σχολείο δεν θα είναι απλώς ένα κτίριο, αλλά ένας τόπος ελπίδας, αλλαγής και αλληλεγγύης.

Leave your thought here

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επικοινώνησε μαζί μας